lördag 8 september 2012

De fiser, svär och visar rövhule


Århus lördag 8 sep 2012
Han pyjamasklädda småpojkar springer, hoppar, leker, fiser, svär och visar rövhule för varandra. Som om kameran inte fanns. Som om de aldrig fått någon regi. Men det har de.
Nils Malmros är en mästare på att regissera barn. Eller snarare: att få dem att vara helt sig själva framför kameran. Sen klipper han.
Prisbelönte Nils Malmros kom till oss i dag på Nordisk Journalistkurs i Århus. Ett otroligt inspirerande besök. Han är filmregissören som är hjärnkirurg på fritiden.
Så gott som alla hans filmer handlar om hans eget liv, från småbarnsåren och framåt. Och han vägrar verka någon annanstans än Århus."Jag har aldrig haft några drömmar om Hollywood".
Jag kände igen mig i en sak han sa: När han i 20-årsåldern träffade sina gamla barndomskamrater insåg han: han hade mycket mera minnesbilder än de. Han mindes nästan allt, vad de lekte, hur det såg ut där de lekte, kläderna de hade på sig.
En erfarenhet jag delar med Malmros: jag minns nästan allt från min barndom, den  på Råtterdammer Street. På gott och ont, givetvis.

Inte bästa bilden, men här står Nils Malmros med sin första filmkamera, den som pappa hjärnkirurgen, uppgiven,  gav honom. Sitter: mina kolleger Knud Bilde Henriksen och Kent Eikeland.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar